Vertaal deze pagina naar:

EDWARD DE BONO IS SINDS 1969 MET ZIJN PUBLICATIE 'HET MECHANISME VAN HET BREIN' DE GRONDLEGGER VAN LATERAAL DENKEN GEWEEST DOOR MIDDEL VAN GERICHTE WAARDE CREATIE EN EENVOUD.

08-11-2024

Wie is Dr. Edward de Bono?

 Edward de Bono, de originator, de bedenker van het idee/de theorie.
Edward de Bono, de originator, de bedenker van het idee/de theorie.

Edward de Bono is sinds 1969 met zijn publicatie 'Het Mechanisme van het Brein' de grondlegger van lateraal denken geweest door middel van gerichte waarde creatie en eenvoud.

Dit is een zeer interessant artikel voor leerkrachten en ouders van kinderen.

Edward Charles Francis Publius de Bono (Malta, 19 maart 1933 - 9 juni 2021) was een Britse arts, filosoof, psycholoog, adviseur en schrijver uit Malta van meer dan 85 (management) boeken, welke in 46 talen zijn vertaald. De Bono was afgestudeerd aan de prestigieuze Universiteit van Oxford. Daar behaalde hij een MA in de psychologie en fysiologie. Daarnaast haalde hij een doctoraat in de geneeskunde bij het Trinity College in Cambridge. Bron: https://www.zesdenkhoeden.nl/edward-de-bono

Dr. Edward de Bono (originator)

Edward Charles Francis Publius de Bono (19 mei 1933 – 9 juni 2021) was een Maltese arts en commentator. Hij bedacht de term lateraal denken en schreef veel boeken over denken, waaronder Six Thinking Hats.

Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_de_Bono

Edward de Bono werd in 2005 genomineerd voor de Nobelprijs voor Economie en wordt door velen gezien als de leidende autoriteit op het gebied van creatief denken, innovatie en het direct onderwijzen van denken als vaardigheid. Hij is eveneens bekend om zijn ontwikkeling van de Six Thinking Hats-techniek en de Direct Attention Thinking Tools. Hij is de grondlegger van het concept Lateral Thinking, dat nu deel uitmaakt van taal en is opgenomen in de Oxford English Dictionary.

Zijn denklessen zijn door veel organisaties gevraagd: IBM, Prudential, GM, BT (VK), NTT (Japan), Nokia (Finland), Mondadori (Italië), Total (Frankrijk), Siemens (Duitsland), Bosch (Duitsland), Ericsson (Zweden) en vele anderen. Zijn methoden zijn nu verplicht in het schoolcurriculum in veel landen en worden in andere landen veel gebruikt.

Hij heeft 70 boeken geschreven met vertalingen in 38 talen en is uitgenodigd om lezingen te geven in 57 landen. Dr. de Bono werd door een groep academici gekozen als een van de 250 mensen die het meest hebben bijgedragen aan de mensheid in de hele geschiedenis van het menselijk ras.

De aantrekkingskracht van het werk van Dr. de Bono is de eenvoud en bruikbaarheid ervan. Het kan worden gebruikt door vierjarigen en door leidinggevenden; door jongeren met het syndroom van Down en Nobelprijswinnaars.

Dr. de Bono was voorzitter van de Raad van Young Enterprise Europe, die een lidmaatschap had van 1.500.000 jongeren in Europa, Israël en Rusland, die mini-ondernemingen opzetten terwijl ze op school zaten.

Dr. de Bono heeft de World Academy of New Thinking™ (WANT) opgericht, een vereniging van mensen die geloven in de noodzaak van nieuw denken en het belang van nieuw denken. 'Nieuw denken' betekent nieuwe percepties, frisse alternatieven, een verandering van nadruk en het genereren en ontwerpen van nieuwe concepten en ideeën. De rol van deze Academie is specifiek gericht op nieuw denken in conflictbemiddeling, probleemoplossing, economische ontwikkeling, onderwijs, gezondheid en de meeste gebieden die het dagelijks leven beïnvloeden.

Bron en meer info: https://www.debonogroup.com/edward-de-bono/

Edward de Bono is sinds 1969 met zijn publicatie 'Het Mechanisme van het Brein' de grondlegger van lateraal denken geweest door middel van gerichte waarde creatie en eenvoud.

Dr. de Bono werd geboren op Malta. Hij was een Rhodes Scholar in Oxford, behaalde een MA in psychologie en fysiologie aan Oxford, een Dr. Phil. in de geneeskunde en een Ph.D. uit Cambridge. Hij heeft  faculteitsbenoemingen bekleed aan de universiteiten van Oxford, Cambridge, Londen en Harvard. De Bono heeft 70 boeken geschreven met vertalingen in 38 talen en is uitgenodigd om lezingen te geven in 57 landen.

In 1989 was de Bono door de Universiteit van Pretoria gekozen als een van de 250 mensen die het meest hebben bijgedragen aan de mensheid. Niemand heeft zo'n grote naam in creatief denken als de Bono. Zijn methoden en technieken om het mensen makkelijker te maken problemen op te lossen - op welk gebied dan ook - worden al vijf decennia bij de grootste bedrijven wereldwijd ingezet. Helaas ontgaat onze politiek deze feiten.

Onder de video is de volgende tekst te lezen:

Edward de Bono, gerenommeerd expert op het gebied van creatief denken, praat over creativiteit en over 'outside the box' denken. Bekijk zeker meer van Doctor de Bono en los zijn drie creatieve uitdagingen op www.thinkoutsidethebox.se.

Onder de video zijn de volgende reacties te lezen:

"Wat een briljante geest. Zijn werk over lateraal denken en de 6 denkhoeden verdient veel meer erkenning. Op mijn kanaal heb ik ook geprobeerd een video te maken over 6 denkhoeden, omdat ik het nog steeds een van de meest creatieve brainstormtechnieken vind."

"Ben al 40 jaar een groot fan van de Bonos en zat op de eerste rij toen hij destijds in Toronto een lezing gaf over lateraal denken. Hij droeg een rekenmachinehorloge van Casio, dat ik sindsdien draag. Hij ontwierp een denktank (een 10 inch wereldbol waarop een hendel willekeurige woorden in een plastic venster in de wereldbol draaide) die ik regelmatig gebruikte om problemen op te lossen in mijn administratieve werk. Jarenlang. Ik wou dat ik het nu had als een icoon van zijn vroege werk. Bill Longworth, Oshawa, Canada"

"Ik ben momenteel klaar met de Six Thinking Hats. De denkmethode die in het boek wordt beschreven is heel eenvoudig, maar niet voor de hand liggend voor onze geest. Maar Dr. De Bono heeft de aspecten van het denken op een heel eenvoudige manier beschreven. Geweldig spul!"

"Creativiteit is grotendeels het vermogen om te reageren. Het vermogen om te waarderen wat creativiteit inhoudt, wordt bepaald door de verwachtingen van de waarnemer. Een kind kan mogelijk niet direct reageren op zijn/haar omstandigheden, maar kan alternatieve mogelijkheden vinden. De vraag is of we hun reactie kunnen onderscheiden. Creativiteit is dus eigenlijk een relatie tussen degene die doet en degene die het aanschouwt. Door veel lawaai te maken, kunnen we onze aandacht trekken, omdat we te druk zijn om de subtielere signalen te lezen en zo andere uitingen te onderdrukken."

DE ZES DENKHOEDEN

De denkhoeden van Edward de Bono bevorderen groepen om vanuit zes afgebakende kaders een vraagstuk te beschouwen in plaats van individuele oordelen, meningen en aannames als retoriek te gebruiken.
De denkhoeden van Edward de Bono bevorderen groepen om vanuit zes afgebakende kaders een vraagstuk te beschouwen in plaats van individuele oordelen, meningen en aannames als retoriek te gebruiken.

Zijn meest bekende techniek is het werken met zogenaamde 'denkhoeden'. Met die zes denkhoeden wordt aangeduid dat door het denken in afgebakende waardes men het bestaande denkkader overstijgt. Niet zozeer (juist niet!) om iemand te classificeren, maar om een groep mensen op een gezamenlijk spoor te zetten. Door met korte intervallen vanuit een groep mensen één richting uit te denken (Epidemisch Pluralisme) blijkt het dat er snel een veel bredere gedachtestroom en conclusies uit voort vloeien.

De denkhoeden van Edward de Bono bevorderen groepen om vanuit zes afgebakende kaders een vraagstuk te beschouwen in plaats van individuele oordelen, meningen en aannames als retoriek te gebruiken. Het gebruik van de denkhoeden laat individuen en teams ontvankelijker te zijn voor nieuwe ideeën en deze constructief te ontwikkelen.

Doel

Het gebruik van de denkhoeden laat individuen en teams ontvankelijker te zijn voor nieuwe ideeën en deze constructief te ontwikkelen.

Leerresultaat

Gebruikers van denkhoeden

  • zijn in staat om hun Ego op zij te zetten
  • associëren automatisch zes kleuren met vooraf afgestemde vormgevende gedachte kaders
  • zijn optimistisch en constructief in hun denken
  • vermijden de 'waarom' en bezigen zichzelf met hoe te denken, in plaats van wat te denken
  • vinden altijd een alternatief voor bezwaren
  • stellen gevoelens en intuïtie gelijkwaardig met logica of retoriek
  • vergaderen effectiever in een kortere tijd
  • zijn minder verward of beduusd wanneer hun waarheid in twijfel word gebracht
  • stemmen overeen ondanks tegenstrijdigheden
  • brengen vreugde voor anderen en verbreding in hun persoonlijke wereldbeschouwing
  • maken het politieke debat intellectueel.

1. Objectief denken

De witte hoed staat voor feiten, cijfers en informatie. Je gaat uit van objectieve informatie. Feiten en cijfers
kunnen nooit objectief worden benaderd wanneer ze als een bestanddeel van een argument naar voren
worden gebracht. Het is van belang te evalueren voor wie bepaalde informatie een feit is. *9/48

Passende vragen bij de witte hoed:

  • Wat weten we met de witte hoed?
  • Wat is ieders standpunt?
  • Welke vragen stellen anderen?
  • Waar heeft niemand aan gedacht?
  • Welke informatie is er vinden in boeken of internet?
  • Is kunstmatige perceptie wel te vertrouwen?
  • Is die informatie zuiver en correct?
  • Is mijn informatie volledig?
  • Beschik ik over alle feiten?

2. Subjectief denken

De rode hoed heeft betrekking op emoties, meningen en de irrationele aspecten van het denken. Deze hoed
verschaft ons een formele, duidelijke gedefinieerde modus voor het openlijk uitspreken van deze aspecten
als legitieme bestanddelen van de volledige landkaart.

Als emoties en meningen niet als bestanddelen van het denkproces worden toegelaten, zullen ze op de
achtergrond op de loer blijven liggen en het denken vanuit het verborgene negatief beïnvloeden.

Passende vragen bij de rode hoed:

  • Wat verteld je rode hoed?
  • Waar kriebelt het in mijn lichaam?
  • Hoe voel ik me hierbij?
  • Welk voorgevoel heb ik?

3. Kritisch denken

Het moet erkend worden dat de meeste denkers - zowel geoefend als ongeoefende - zich beslist op hun gemak voelen bij het dragen van de zwarte hoed. Dit is een gevolg van de westerse nadruk op tegenspraak en kritiek. Toch is de mening dat het dragen van de zwarte hoed de voornaamste functie is, weid verbreid. Helaas gaat die mening volledig voorbij aan de constructieve, genererende en creatieve en aspecten van het menselijk denken. 

Passende vragen bij de zwarte hoed:

  • Heb je nu de zwarte hoed op?
  • Pas op! Kan het hier gevaarlijk, moeilijk zijn?
  • Wat kan er fout gaan?
  • Hoe definiëren we het probleem?
  • Waarom is dit moeilijk?
  • Waar is er gevaar te bekennen?
  • Welke andere risico's zijn er?

4. Positief denken

Het dragen van de gele hoed laat je positief en constructief denken. Het is optimistisch zonder details. Je bent op zoek naar voordelen en bekijkt het van de zonnige kant. Positief denken is een keuze. Geel denken is de tegenhanger van zwart denken, zoals rood dat voor wit is, en blauw voor groen. 

Passende vragen bij de gele hoed:

  • Wat gebeurd er onder de gele hoed?
  • Waar zijn er voordelen te behalen?
  • Waardoor gaat dit wel lukken?
  • Wat gaat er (wel) goed?
  • Welke waarde heeft dit?
  • Wat is er aantrekkelijk in het idee?
  • Hoe kan ik het laten slagen?

5. Creatief denken

Groen is de kleur van vruchtbaarheid van planten die uit nietige zaadjes ontkiemen en tot wasdom komen.
De groene hoed heeft specifiek betrekking op nieuwe ideeën en manieren om dingen te bezien. Groen
denken streeft naar verandering buiten het bestaande kader. Het staat voor creativiteit, groei, energie en het leven zelf. Het brengt alternatieven en nieuwe ideeën aan. Je bent opbouwend, vruchtbaar en mag vrij
associëren in je manier van denken.

Passende vragen bij de groene hoed:

  • Wat is de groene weg om dit op te lossen?
  • Waar doet het pijn?
  • Wat kan ik zoal doen?
  • Hoe los ik dit op?
  • Wat is jouw Toloposogo (andere woorden)?
  • Vanuit welk kader is deze perceptie geboren?
  • Zijn we nu al tevreden?

6. Analytisch denken

De blauwe hoed staat voor denken over denken, afstandelijkheid, overzicht en controle. Met deze hoed bent je de dirigent die het proces in de gaten houdt. Je evalueert wat is bereikt, stelt vast wat de volgende stap moet zijn. Als je de blauwe denkhoed draagt kun je een denkplan opstellen, compleet met alle details voor wat er opeenvolgend zou moeten gebeuren.

Passende vragen bij de blauwe hoed:

  • Wat zijn onze blauwe hoed aspecten?
  • Waar moet ik aan denken
  • Welke actie onderneem ik?
  • Waar kan ik iets organiseren?
  • Wanneer doe ik iets? Wat doe ik?
  • Hoe ga ik dat doen?

OVERZICHT ZES HOEDEN

BLIJF ONS STEUNEN!

Steun ons, De Nieuwe Media, zodat wij U deze informatie aan kunnen blijven reiken. Dit kan door middel van financiële ondersteuning, of door het delen van onze artikelen met Uw familie en al Uw vrienden.

Onze doneeractie: https://steunactie.nl/actie/steun-onze-waarheidskrant-de-nieuwe-media

Dank U wel.

ONZE NIEUWSTE ARTIKELEN

STAY TUNED VOOR HET ECHTE NIEUWS VAN DE LAST REPORTER STANDING: MICHA KAT!