De sterktste regeert...
Door Giorly
De
uithuisplaatsingen, waarbij mensen hun woning verliezen en langdurig
dakloos raken door bijvoorbeeld een huurschuld, nemen toe. Wanneer ik
bij een adres kom om hulp te bieden, blijkt het huis vaak leeg te staan
of inmiddels bewoond te worden door voor mij onbekende mensen.
De islamisering neemt volgens mij zichtbaar toe. Ook zie ik dat
mensen vanwege huurschulden uit hun woning worden gezet, terwijl
vrijkomende woningen vervolgens beschikbaar worden gesteld aan
asielzoekers in plaats van aan de eigen bevolking.
Mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt en veel belasting
hebben betaald, voelen zich behandeld als criminelen. In plaats van hulp
te krijgen bij schuldsanering, zien zij anderen hun voormalige woning
betrekken. Naar mijn mening is dat een asociaal en discriminerend
beleid.
Nadat zij hun huis hebben verloren, moeten sommigen in een tent
bivakkeren of op een bankje in het park slapen. Wanneer er kinderen
betrokken zijn, bestaat bovendien het risico dat jeugdzorg wordt
ingeschakeld. Dat roept bij sommigen herinneringen op aan de problemen
rond de kinderopvangtoeslagaffaire.
Met mijn hulpverlening kom ik al jaren in contact met dakloze
Nederlanders die onder bruggen, in auto's of in tenten verblijven. Velen
van hen leven zonder stabiel inkomen en hebben moeite om toegang te
krijgen tot medische zorg.
Het zelf meemaken en zien is anders dan erover lezen. Ik zie hoeveel
leed en verdriet dit veroorzaakt. Juist daarom voel ik mij al jarenlang
geroepen om deze mensen te helpen via de hulpbank die ik heb opgericht,
waar ik voedsel, drinken en andere ondersteuning verstrek.
Daarnaast worden deze mensen naar mijn ervaring regelmatig van de ene
naar de andere plek gestuurd. Ik heb de indruk dat uitvoerders van
beleid vaak bevelen opvolgen zonder ruimte voor een eigen afweging.
Daardoor voelen veel betrokkenen zich niet gehoord en ervaren zij een
gebrek aan menselijkheid en medeleven vanuit de overheid en haar
vertegenwoordigers.
In licht * Giorly