Paulus
hoefde de Heer niet zichtbaar te zien, hij maakte op veel hoger niveau
met Hem kennis. Het zou dezelfde apostel zijn, die later nog dieper
ingeleid zou worden en zelfs tot in de derde hemel opgetrokken zou
worden en daar woorden zou horen die het een mens niet geoorloofd is om
uit te spreken (2 Cor.12:4). Welnu, deze Paulus zet tegenover de
Corinthiërs uiteen wat de betekenis is van het machtige reddingsfeit,
dat Christus is opgewekt. Hij verplaatst zich allereerst in het denken
van de natuurlijk denkende mensen die hem met hun tegenwerpingen
benaderden.
'Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof
nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die
Christus toebehoren niet gered. Als wij alleen voor dit leven op
Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn' (1
Cor.15:17-19).
Als Christus niet is opgewekt, houdt men zich
bezig met een fata morgana, een luchtspiegeling. Er zijn velen die
opnieuw geboren gelovigen als zielige mensen beschouwen. Dood is immers
dood – dat geldt voor iedereen. Wanneer deze mensen gelijk zouden
hebben, zou dus het Paasfeest een zinloze zaak zijn. Beklagenswaardig zouden ze zijn, mensen over wie meewarig gesproken zou m
oeten worden. 'Er is nog nooit iemand van de andere kant
teruggekomen', zegt de massa. En dit moet dan het bewijs vormen dat er
geen opstanding uit de doden is. Toch is er wel terdege Eén die
teruggekomen is. Alleen hebben ongelovigen daar geen idee van, zij
hebben nog nooit een ontmoeting met Hem gehad. Zij kennen de opgestane
Heer niet en daarom hebben ze Hem dood verklaard.
En toch:
opnieuw geboren en Geestvervulde christenen vieren Paasfeest. Met de
apostel belijden zij: 'Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt,
als de eerste van de gestorvenen'. Hun kompas voor deze belijdenis is:
- Alle door God geïnspireerde Woorden uit de Bijbel,
- Een goed gebouwd fundament, in eigen leven gelegd,
- De ervaring die men zelf persoonlijk met Jezus Christus heeft gehad.
Niet een natuurlijke, zichtbare confrontatie, maar een duidelijke
ontmoeting in de geest.
- Ware opnieuw geboren en Geestvervulde
christenen zien namelijk niet alleen met hun natuurlijke, maar
beschikken ook nog over geestelijke ogen. Daarmee kunnen zij zien wat
voor anderen verborgen blijft.
Paasfeest geldt niet alleen de
opstanding van Christus, Paasfeest is ook de menselijke opstanding ten
leven! Jezus heeft zelf gezegd:
'Waarachtig, Ik verzeker u: wie
luistert naar wat Ik zeg en Hem gelooft die Mij gezonden heeft, heeft
eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de
dood overgegaan naar het leven' (Joh.5:24).
Is dit niet een
geweldige boodschap? Wie in Jezus Christus gelooft, is al overgegaan tot
het eeuwige leven. Zij die in Hem geloven, kunnen naar het lichaam nog
wel sterven, maar zij zullen het dodenrijk niet zien. Hun innerlijke
mens zal voor eeuwig bij de Heer zijn. Hij Zelf staat daar garant voor.
De opnieuw geboren christen zal zijn aardse, vergankelijke lichaam
achterlaten en er een verheerlijkt lichaam voor in de plaats ontvangen.
Zo, samen met de Heer, zullen zij straks openbaar worden, om aan het
herstel van de schepping te werken. Door kruis en opstanding heeft
Christus hiervoor de basis gelegd. En op die basis wordt voortgebouwd.
Paasfeest:
opstanding feest. Het is begonnen bij Jezus, Gods Zoon; het werkt door
in allen die werkelijk in Hem geloven. De deuren van het doodrijk zijn
opengebroken. Jezus is de Sterkere gebleken!
'Werkelijk, Ik
verzeker u: wie luistert naar wat Ik zeg en Hem gelooft die Mij gezonden
heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken,
hij is van de dood overgegaan naar het l