Gideon van Meijeren neemt afscheid van Ongehoord Nederland
zondag, 16 februari 2025 18:33
De omroep Ongehoord Nederland was altijd de omroep van de 'wakkeren' en de 'wappies'.
Nu heeft het echter een nieuwe hoofdredacteur en die valt bij velen niet in goede aarde. We
weten niet wie er verantwoordelijk is voor de benoeming van Joost
Niemöller als hoofdredacteur van Ongehoord Nederland, maar het is geen
slimme zet. De reden is dat ten tijde van de nep
coronapandemie Joost een groot voorstander was van verplicht vaccineren
en het prima vond om de ongevaccineerden volledig buiten te sluiten.
Niets mis met verschil van mening over vaccinaties. Maar
dit soort uitingen bleven niet bij "een mening", je deed oproepen om
groepen mensen uit te sluiten van de maatschappij en zwaar te straffen
OMDAT ze een andere mening hadden. Dat nemen mensen je kwalijk. En
terecht. pic.twitter.com/YbnvQZCoDY
— Annelies (@annstrikje) February 14, 2025
FvD Tweede Kamerlid Gideon van Meijeren is dan ook helemaal
klaar met Ongehoord Nederland en schrijft onder andere het volgende:
Met pijn in het hart zeg ik mijn lidmaatschap van @ongehoordnedtv op
vanwege de aanstelling van @JoostNiemoller als hoofdredacteur. Dit is
geen emotionele reactie, maar een weloverwogen besluit. Ik zal uitleggen
waarom.
- ON! werd opgericht om de waarheid te zoeken en kritische
journalistiek terug te brengen in het publieke bestel. Ik heb dit
initiatief lange tijd gesteund. Maar een vrije en onafhankelijke omroep
valt of staat met een hoofdredacteur die dat ideaal bewaakt.
- Volgens het redactiestatuut is de hoofdredacteur verantwoordelijk
voor de inhoud en de vorm van alle journalistieke programma's en
uitingen. Het bestuur draagt slechts de formele
eindverantwoordelijkheid, maar heeft de zeggenschap over de dagelijkse
redactionele koers volledig gedelegeerd aan de hoofdredacteur.
- Ik heb veel vertrouwen in de meeste leden van de redactie, die zich
inzetten voor kritische en onafhankelijke journalistiek. Desalniettemin
is de realiteit dat zij ondergeschikt zijn aan de hoofdredacteur.
Uiteindelijk bepaalt hij de journalistieke koers, en moeten anderen zich
daaraan conformeren – of ze het ermee eens zijn of niet.
- Wie die koers uitzet, moet blijk geven van zorgvuldigheid, kritisch
denkvermogen en verbindend leiderschap. Juist op deze drie punten schiet
Niemöller tekort. Tijdens het coronaschandaal steunde hij zonder enige
kritische reflectie het repressieve overheidsbeleid, pleitte hij voor
meer vrijheidsbeperkingen – zelfs harde vaccinatiedwang – en wees hij
ongevaccineerden aan als schuldigen voor de dood van anderen.
- De opvattingen en uitlatingen van Niemöller staan haaks op de waarden
waar ik voor sta. Ik verdedig vrijheid, lichamelijke integriteit en het
recht van burgers om zich te verzetten tegen steeds verdergaande
overheidsinmenging, dwangmaatregelen en totalitaire controle. Niemöller
daarentegen heeft zich herhaaldelijk uitgesproken vóór repressie en
vergaande overheidsdwang, waarbij hij zich juist keerde tegen degenen
die voor hun vrijheid opkwamen.
- Dat roept de vraag op: kwam
die houding voort uit angst en paniek of uit een blijvend onvermogen om
door evidente pseudowetenschap en overheidsnarratieven heen te prikken?
Zijn uitlatingen van de afgelopen dagen tonen dat hij – zelfs nu nog –
volhardt in zijn eerdere overtuigingen. Dat is problematisch voor een
omroep die juist kritisch onderzoek en waarheidsvinding als speerpunten
heeft.
- Bovendien heeft hij, nu leden afhaken, niet
geprobeerd de eenheid te bewaren of inhoudelijk in gesprek te gaan. Hij
toont geen greintje begrip voor de zorgen van anderen. In plaats daarvan
reageert hij denigrerend op kritiek, vervreemdt hij trouwe leden van de
omroep en vergroot hij de verdeeldheid binnen ON! Dat is geen
leiderschap, en zeker niet wat ON! nodig heeft.
- Dit is geen
kwestie van 'een andere mening hebben'. Ik verdedig de vrijheid van
meningsuiting, óók van mensen waar ik het niet mee eens ben. Een
hoofdredacteur heeft echter een andere verantwoordelijkheid dan een
opiniemaker. Hij moet de journalistieke integriteit van de omroep
waarborgen. Volgens het redactiestatuut is hij verantwoordelijk voor de
journalistieke zorgvuldigheid van ON! – en juist daar heb ik geen
vertrouwen meer in.
- Dit is geen persoonlijke aanval op
Niemöller als mens. Ik heb hem weleens ontmoet, ken hem verder niet
persoonlijk en heb niets tegen hem als mens. Het gaat erom dat hij als
hoofdredacteur van ON! aantoonbaar ongeschikt is.
- Dit is
mijn persoonlijke keuze en ik respecteer dat anderen hun eigen afweging
maken. Ik hoop echter dat ON! nog eens kritisch naar deze benoeming
kijkt – voor het behoud van de onafhankelijkheid en andere waarden waar
ze voor zegt te staan. Zodra mijn vertrouwen in de koers van de omroep
is hersteld, zal ik mijn lidmaatschap opnieuw overwegen.
Bron: https://niburu.co/binnenland/20605-gideon-van-meijeren-neemt-afscheid-van-ongehoord-nederland