Het emissieschandaal, ook bekend als dieselgate, is de naam voor de ophef in media en politiek die ontstond rondom de manipulatie van het verbrandingsgedrag van dieselmotoren van autofabrikant Volkswagen in september 2015. Door het gebruik van wat later sjoemelsoftware ging heten, herkent de boordcomputer dat een officiële test wordt uitgevoerd en verhoogt dan de inspuiting van ureum in de uitlaatgassen. Daarmee wordt de uitstoot van NOx gereduceerd tot onder de maximale norm en kan dat type auto op de weg worden toegelaten. Onder normale rijomstandigheden is de uitstoot van NOx echter te hoog, maar hoeft de bezitter niet regelmatig ureum na te vullen.
De uitstoot van NOx is toegenomen door de voortschrijdende techniek van verbrandingsmotoren. De compressieverhouding is toegenomen. Daardoor is het energetisch rendement toegenomen (zie het Carnot-proces). Auto's rijden daardoor zuiniger en de CO2-uitstoot is minder, maar door de hogere verbrandingstemperaturen in vooral dieselmotoren wordt als gevolg van de evenwichtsreactie tussen zuurstof en luchtstikstof meer NOx gevormd.
Het ontkennende gedrag en de ongelukkige reacties van het
autoconcern hebben vermoedelijk sterk bijgedragen aan de grote ophef en
imagoschade.
In de Verenigde Staten wordt het aantal voortijdige doden door de fraude geschat op 59. In Europa is de impact groter doordat de dieselauto's daar veel populairder zijn dan in de VS en er sprake is van een grotere bevolkingsdichtheid. In Europa gingen er naar schatting ruim 44.000 gezonde levensjaren verloren.
Het nieuws werd op 18 september naar buiten gebracht door EPA. Op 22 september gaf Volkswagen AG toe dat de software van dieselmotoren, die wereldwijd in zo'n 11 miljoen auto's zit, onregelmatigheden vertoonde. Door informatie afkomstig van sensoren wist de software wanneer het voertuig op de testbank stond, en deed dan het nodige om aan de stikstofoxidennormen te voldoen. Op de weg werd het reductiemechanisme uitgeschakeld waarna de motor
tien tot veertig keer meer giftige stoffen uitstootte dan toegelaten
volgens de Europese standaard. Volgens een raming van The Guardian zou daardoor in de Verenigde Staten 237.161 tot 948.691 extra ton NOx geloosd zijn.
De automaker reserveerde als eerste stap 6,5 miljard euro voor de gevolgen van het schandaal.
Justitie in de Verenigde Staten begon een strafrechtelijk onderzoek.
Volkswagen kon een boete krijgen van maximaal 18 miljard euro.
In de eerste twee dagen na het bekend worden van het nieuws daalde de
beurswaarde van Volkswagen met 27 miljard euro en kwam de positie van
bestuursvoorzitter Martin Winterkorn onder vuur. Op 23 september nam Winterkorn ontslag.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Emissieschandaal