Vertaal deze pagina naar:

BODEGRAVEN IN HET LICHT BIJ WAARHEIDSKRANT DE NIEUWE MEDIA


Waardeert U wat wij doen?

Wilt U onze Waarheidskrant De Nieuwe Media financieel ondersteunen?

Klik dan op de onderstaande paarse button.

BODEGRAVEN

Bodegraven is een plaats en voormalige gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. De gemeenten Bodegraven en Reeuwijk zijn per 1 januari 2011 gefuseerd tot de gemeente Bodegraven-Reeuwijk.

De gemeente telde 19.434 inwoners (1 januari 2010, bron: CBS) en had een oppervlakte van 38,50 km² (waarvan 0,79 km² water). In de gemeente lagen ook de dorpen De Meije en Nieuwerbrug, waaronder de buurtschappen Noordzijde, Oud-Bodegraven, Weijland, Weijpoort en Molenbrug (Zuidzijde Bodegraven omgeving Fort Wierickerschans).

Pakhuis de Phoenix
Pakhuis de Phoenix

Historie

Bodegraven werd al in de Romeinse tijd bewoond. Toentertijd lag het aan de Noordgrens van het Romeinse Rijk, de 'Limes'. Aan de Romeinse kant van deze Limes waren er veel militaire en handelsactiviteiten. De Romeinen legden er kampementen, havens en een weg aan. De grens werd op min of meer regelmatige afstand versterkt met grensforten (castella), bemand door Romeinse legioenen en hulptroepen. Daarnaast waren er langs de weg die naast de Limes liep op vele plekken nederzettingen ontstaan, waaronder het huidige Bodegraven.

Romeinse ruiterhelm uit 175-225 n.Chr. Opgraving in een zandwinplaats aan de Oude Rijn in Bodegraven in 1937

Het bestaan van Romeins Bodegraven is aangetoond door verscheidene bodemvondsten. In 1937 is bij een zandwinning tussen Nieuwerbrug en Wierickerschans een Romeinse ruiterhelm aangetroffen. In 1995 werden op de plek van de huidige Willemstraat, de restanten van een houten poortgebouw en delen van een aarden verdedigingswal ontdekt. In 2000 vond men een vervloekingstabletje, een loden tabletje waarop de namen van 21 soldaten en een vervloeking waren gekerfd.

Daarna bleef het lange tijd stil rondom Bodegraven. Volgens de overlevering zou op een inmiddels zoekgeraakte kaart uit 809 de heerlijkheid Bodelo worden vermeld. Zeker is dat rond het jaar 1050 er een kleine nederzetting was ontstaan, waarschijnlijk rond de huidige Dorpskerk.

Twee eeuwen werd er getwist over het eigendomsrecht tussen de bisschop van Utrecht en de graven van Holland, aan wie ze het stadje in leen gegeven hadden. Geleidelijk werd echter de positie van Holland sterker en die van het Sticht zwakker. Ten slotte kwam het bij het Graafschap Holland.

In de late middeleeuwen werd er rondom Bodegraven, dat in een moerassig gebied lag, veel land ontgonnen. Deze ontginningen gebeurden vanaf de hoger gelegen rivieroevers zoals de Oude Rijn, de Meije en de Oude Bodegrave. Haaks op deze waterlopen werden kavelsloten gegraven, en zo'n 1250 meter verder werd een zogenaamde achtersloot gegraven. Door deze ontginningen ontstond de typische verkavelingsvorm. Na de bouw van een sluis rond 1350 had Bodegraven voorgoed haar bestaansrecht verdiend.

In 1672 toen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden de oorlog was verklaard door Engeland, Frankrijk, Keulen en Münster, lag Bodegraven vlak achter de Hollandse Waterlinie. Deze was geïnundeerd, en vormde zo een barrière voor de oprukkende Franse troepen. Echter in de winter bevroor het water en konden de Fransen via het ijs dat zich over de ondergelopen polders had gevormd voorwaarts trekken. Zij rukten op naar de Meije en verder naar Zwammerdam. Tussen Zwammerdam en Alphen werden zij echter staande gehouden en uiteindelijk teruggedreven. Inmiddels was het gaan dooien en was de enige vluchtweg via de dijk langs de oude Rijn. Zij kwamen daardoor langs Bodegraven, dat met de grond werd gelijkgemaakt. Na deze ramp werd ten oosten van het dorp de Wierickerschans gebouwd.

Tot 1870 floreerde Bodegraven weer. Er brak in dat jaar in een bakkerij een brand uit, die een groot deel van het toenmalige stadje in de as legde. Toen de branden achter de rug waren bleken er 130 gezinnen dakloos te zijn geworden en meer dan 100 huizen afgebrand. Mede door een landelijke collecte kon Bodegraven relatief snel weer worden opgebouwd. In de 20e eeuw ging Bodegraven steeds verder uitbreiden. Rond de eeuwwisseling werd de ruimte tussen de Rijn en de spoorlijn, die inmiddels aan de zuidkant het dorp passeerde, volgebouwd. In het Interbellum werd aan de noordkant van Bodegraven gebouwd en vanaf halverwege de jaren 50 werd de strook tussen de spoorlijn en de autosnelweg A12 opgevuld met huizen en bedrijven.

WIJ BEDANKEN ONZE ADVERTEERDERS VOOR DE ONDERSTEUNING!

Wilt U een advertentie plaatsen of een lokaal of landelijk bericht doorgeven?

Vul dan het onderstaande formulier in. Wij zullen zo spoedig mogelijk contact opnemen.


CONTACTFORMULIER


ADVERTENTIE PLAATSEN BIJ DE NIEUWE MEDIA

Heeft U interesse in een advertentie of banner op deze pagina?

U kunt kiezen uit één of meerdere van de onderstaande advertentie formaten.

Wij kunnen ook de banner of advertentie laten verspringen door meerdere afbeeldingen.

U kunt bij interesse mailen naar: redactie@de-nieuwe-media.nl of het contactformulier hieronder invullen.

Advertentieprijs: 199 euro per jaar
Advertentieprijs: 199 euro per jaar
Advertentieprijs: 99 euro per jaar
Advertentieprijs: 99 euro per jaar
Advertentieprijs: 99 euro per jaar
Advertentieprijs: 99 euro per jaar

ONZE NIEUWSTE ARTIKELEN

Wij kleuren alle 7 dagen van de week met 7 gekleurde hartjes.
De zevende dag van de week houden wij graag in ere om uit te rusten.
Elke Ziel op aarde krijgt Hulp van Geesten van Liefde.
Waar gaat jouw eigen Levensreis heen?