Vertaal deze pagina naar:

HUGE EXPOSE! Micha Kat & Peter Poot connectie | Eldor v. Feggelen, Richard van Beem, Denco Keyshia

23-12-2025

Waarom staan de namen van Peter Poot en die van Micha Kat op een gezamenlijke lijst?

DE DEMMINK DOOFPOT

Omtzigt mond gesnoerd door ministers van Justitie, nu Klokkenluider door rechterlijke macht?


11-10-2021

Ver voordat hij de kindertoeslagaffaire aan de kaak stelde, deed Pieter Omtzigt hetzelfde met de Demmink-zaak. Toen deze kwestie door zijn toedoen opnieuw tot uitbarsting dreigde te komen, werd Omtzigt de mond gesnoerd door CDA-prominenten Sybrand Buma, Piet Hein Donner en Ernst Hirsch Ballin. De laatste twee hadden al genoeg moeite gedaan om de zaak voor altijd de doofpot in te helpen, dus daar kon nog wel een schepje bovenop. Ook VVD'ers Ivo Opstelten en Fred Teeven hadden er nog zó hun best op gedaan om de zaak toe te dekken, dat ook Mark Rutte (via Sybrand Buma - luister naar waarom Omtzigt zei het niet meer over Demmink te mogen hebben) er nog wel een schepje bovenop wilde doen. Zo werd het weer een tijdje stil rond Demmink. Maar de zaak blijft stinken en steekt van tijd tot tijd onvermijdelijk de kop weer op. Ooit komt de onderste steen boven, zou je denken, al stort volgens Demminks voorganger en oud-commissaris van de Koningin Harry Borghouts dan heel Justitie in elkaar. Justitie lijkt daar gezien de talloze schandalen daar trouwens al hard mee bezig.

Opnieuw is Demmink al geruime tijd trending op Twitter. Dat is in belangrijke mate te danken aan Huig Plug, oud-justitiemedewerker en klokkenluider van het Scheveningse gevangenisziekenhuis. Plug trok aan de bel over brandgevaar, procedurefouten en racisme binnen het gevangenisziekenhuis, maar Justitie erkende zijn melding niet en werkte hem eruit. Plug vecht sindsdien door maar ontmoet dezelfde tegenwerking van vele van zijn voorgangers. Sinds hij ook informatie over de Demmink-zaak naar buiten heeft gebracht wordt hij geridiculiseerd en geframed als geradicaliseerd. Een onder de torenhoge druk doorgedraaide klokkenluider is een makkelijke prooi. Daar kan Micha Kat, ooit gerespecteerd journalist, nu gedetineerd complotdenker, over meepraten. Dus ook Huig Plug wordt inmiddels op alle mogelijke manieren in diskrediet gebracht. Lees meer >>

___________________

Peter Poot: "HOE DE VISIE VAN CHIPSHOL UITKWAM"

Peter Poot is de zoon van Chipshol-oprichter Jan Poot. Chipshol werd opgericht met het idee om rondom Schiphol de stad van de toekomst te ontwikkelen. Het zou een plek moeten zijn waar de hi-tech bedrijven van de toekomst zich zouden vestigen. Vandaar de naam Chipshol. Maar bij het grote publiek raakte Chipshol vooral bekend om jarenlange rechtszaken met de overheid, die de ambitieuze plannen van het bedrijf verhinderden.

Na bijna 30 jaar procederen heeft Chipshol alle schadeclaims gewonnen. Van staatsbedrijf Schiphol en gelieerde overheden, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland en de LVNL luchtverkeersleiding. Deze zaken hebben miljoenen euro's gekost, en werden uiteindelijk geschikt. 

Ondanks alle tegenwerking concludeert Peter Poot dat de visie van Chipshol toch uitgekomen. Zij het niet rond Schiphol, wel in Dubai.

Het begin van de visie

Dat Peter Poot bij Chipshol aan de slag zou gaan als gebiedsontwikkelaar was niet zijn eerste plan. Na het afronden van een macro-economische opleiding aan de Universiteit van Sankt Gallen (Zwitserland) trad hij als financieel medewerker in dienst bij Shell. Binnen Shell heeft hij gedurende bijna 6 jaar verschillende functies bekleed.

Op het moment dat Peter Poot aan zijn werkende leven begon, had zijn vader al een stevige carrière achter de rug. Van ambtenaar op volkshuisvesting naar particulier gebiedsontwikkelaar. Onder de vlag Eurowoningen (opgericht in 1960) ontwikkelde Jan Poot op het hoogtepunt 4.000 woningen per jaar, waaronder de bekende Parkstad Leusden. Later ontwikkelde hij, met zijn nieuwe bedrijf Eurohome, ook over de grens woningen en commerciële projecten. Er werd zelfs een skistation Valmorel, in de Franse Alpen, ontwikkeld.

Gaandeweg realiseerde Jan Poot zich dat steden van de toekomst zich rondom luchthavens zouden gaan ontwikkelen. Deze trend was in Amerika al een tijd gaande. Jan Poot trok samen met Peter naar Amerika om te zien hoe dit er in de praktijk uitzag. Ze ontdekten hoe Chicago was overvallen door de ontwikkelingen, met alle overlast van dien. En ze zagen in Atlanta hoe het wel kon: een vliegveld met parallelle landingsbanen, waardoor de geluidsoverlast geconcentreerd werd in een klein gebied. Een vliegveld met een internationale hub-functie, omringd door rustig gelegen woningen, alsmede kantoren, hotels, congresfaciliteiten, shopping malls en zo meer.

Op zoek naar partnerschappen

In 1986 richtte Jan Poot Chipshol op en begon grond op te kopen. In 1987 besloot Peter Poot mee te doen. Met Chipshol wilden ze, met het succesvolle Atlanta als voorbeeld, hoogwaardige werkgelegenheid naar Nederland halen. "We hebben een plan gemaakt voor het hele gebied rondom de luchthaven. Daarin stond precies waar woningen zouden komen, waar kantoren, logistieke gebieden, hotels, shopping en events. En last but not least een elektrisch aangedreven peoplemoversysteem, Taxi 2000, als vervanger van autoverkeer."

Chipshol zocht samenwerking met Schiphol, die de visie echter niet bleek te delen. Daarna benaderden ze KLM, in de hoop hen wel te overtuigen. "Wij zeiden tegen KLM: als jullie met ons meedoen, dan kunnen jullie de sterkste luchtvaartmaatschappij ter wereld worden, omdat je dat hele luchthavengebied ontwikkelt, samen met ons, hetgeen een enorme inkomstenstroom zal genereren." Het middle management van KLM was dolenthousiast, de top echter niet. Zij vonden dat het niet hun core business was."

Doodzonde tegen de rechtsstaat

Hoewel de beoogde partners afhaakten, geloofden Jan en Peter Poot heilig in hun visie van 'Airport City'. Daarom besloten ze de plannen voort te zetten met funding van andere partijen. Jaren later nam Schiphol de visie van Chipshol alsnog over. Maar in plaats van samen te werken, werden de ambitieuze plannen van Chipshol consequent tegengewerkt. "Daardoor is onze ontwikkelingsbusiness volledig tot stilstand gekomen. We kregen noodgedwongen een andere core business: schadeclaims."

Over de juridische strijd van meer dan 20 jaar schreef Jan Poot het boek 'Doodzonde tegen de rechtsstaat'. Poot: "Er meldden zich daarna klokkenluiders die ons vertelden dat het nog veel erger was dan in ons boek beschreven werd. De beschuldigingen leidden tot 3 onderzoeksrapporten, gebundeld in een nieuw boek 'De Demmink Doofpot', en opzienbarende en getuigenverhoren van Justitiemedewerkers. "Hun verklaringen waren desastreus voor de top van justitie, maar er is nooit wat mee gebeurd."

Hoewel de jarenlange strijd niet in het belang van Chipshol was, is Peter Poot er trots op. "Dit is iets wat met name mijn vader gepusht heeft. Het ging om recht en rechtvaardigheid."

De visie die alsnog uitkomt

Terugkijkend moet Poot concluderen dat Chipshol eigenlijk maar een klein deel van hun plannen heeft kunnen realiseren. Trots is hij vooral op het allereerste project dat hij ontwikkeld heeft: het KLM gebouw. "Het was en is echt een geweldig gebouw. Bijvoorbeeld hoe we het parkeren half-verdiept onder het gebouw hebben weggewerkt. Daardoor win je veel ruimte voor pleinen en mooie tuinen. Ook de mooie gevel en het prachtige atrium springen eruit."

De visie van Chipshol is wel uitgekomen, echter niet rond Schiphol, maar in Dubai. Daar is rondom de luchthaven een spectaculaire stad van de toekomst verrezen. Ongelooflijk wat ze daar in de woestijn hebben gerealiseerd, wie had ooit gedacht dat het daar wel zou kunnen, maar rond Schiphol niet?"

In 2020 besloot de inmiddels 66-jarige Peter Poot het rustiger aan te gaan doen. De nog niet ontwikkelde grondposities werden vlak voor de corona lockdown (vrijdag 13 maart) verkocht. "Ik ben daardoor van ondernemer investeerder geworden. Momenteel beleg ik alleen in courante zaken. Ik ga geen ingewikkelde projecten meer beginnen. Het is wel mooi zo."

Bron: https://peter-poot.nl/

Peter Poot is CEO van Chipshol, een naam die vooral bekend is geworden door de Chipshol-affaire; een schier eindeloze reeks rechtszaken waarbij Schiphol, overheden en rechterlijke macht een grote rol speelden. Minder bekend is het verhaal achter de affaire. Wat was het idee van Chipshol en wie is Peter Poot?

Peter Poot is de zoon van Jan Poot (1924-2018). In de tijd dat het naoorlogse Nederland kampte met woningnood was Jan Poot als topambtenaar verantwoordelijk voor het verdubbelen van de woningproductie. De ondernemende ambtenaar zag een kans en besloot in 1960 de eerste ontwikkelingsmaatschappij van Nederland op te richten: Eurowoningen. Op haar hoogtepunt ontwikkelde het bedrijf 4.000 woningen per jaar. Later volgde een Europees bedrijf, Eurohome, dat naast woningen ook commercieel vastgoed ontwikkelde en zelfs een skistation. Het meest ambitieuze project moest echter nog komen, namelijk Chipshol.

Terwijl zijn vader druk bezig was Eurowoningen uit te bouwen, studeerde Peter Poot macro-economie aan de Universiteit van Sankt Gallen (Zwitserland). "Ik ben deskundige op het economisch beleid van de overheid."

Na zijn afstuderen in 1977 besloot Peter Poot bij Shell te gaan werken. Hier vervulde hij verschillende functies in de financiële hoek. Maar toen in 1986 Chipshol werd opgericht, bleek de lokroep te sterk. In 1987 trad Peter Poot toe tot het bedrijf van zijn vader. De belangrijkste reden: hij geloofde sterk in de visie.

Poot: "Mijn vader had het idee dat de steden van de toekomst rondom luchthavens zouden ontstaan." In Nederland was een dergelijke ontwikkeling nog niet van de grond gekomen, dus gingen vader en zoon naar de VS om te kijken hoe dat daar in zijn werk ging. Ze bezochten eerst Chicago, dat toen de nummer één luchthaven van de wereld was. "Daar was eigenlijk alles rondom bebouwd. Er waren startbanen in alle richtingen en iedereen had last van het geluid. Dat was totaal niet planmatig ontwikkeld. Zij zeiden tegen ons dat we eens in Atlanta moesten kijken, omdat men daar geleerd had van de fouten in Chicago."

Inderdaad bleek Atlanta een heel andere wereld. "Ze hadden in Atlanta alleen parallelle startbanen, waardoor de geluidsoverlast in een klein gebied werd geconcentreerd. Wie in dat gebied woonde, werd verplaatst naar een betere woning. Bovendien werd Atlanta een hub, een overstapluchthaven waar alle nationale en internationale vluchten met elkaar verbonden werden."

Van samenwerking naar procederen

Dat wilden vader en zoon in Nederland ook uitvoeren, samen met Schiphol. "We zijn naar Schiphol gegaan met onze plannen, en wilden graag met hen samenwerken. Maar Schiphol zag dat toen helemaal niet zitten en zei tegen ons: 'Meneer Poot, wie gaat er nu met zijn kantoor in een weiland rond Schiphol zitten?'."

Jaren later werd Schiphol wakker, maar koos alsnog niet voor samenwerking met Chipshol. Ze werden een concurrerende partij en richtten een eigen vastgoedbedrijf op dat eigen grondposities ging kopen. "Schiphol ging ons vervolgens, met steun van de overheden, tegenwerken. Dat is de oorzaak geweest van het hele conflict. Daardoor veranderde onze core business van ontwikkelen in procederen en schadeclaims."

Er ontstond een taakverdeling tussen vader en zoon, waarbij Jan Poot het positieve verhaal van de AirportCity zou blijven uitdragen, terwijl Peter Poot zich op de procedures richtte. Die strijd duurde decennialang, tot Schiphol in 2020 vlak voor de coronapandemie, een bod deed op alle grondposities die Chipshol nog in handen had. Levering en betaling vond plaats op vrijdag 13 maart, vlak voor de eerste lockdown. "Ik was inmiddels 66. Ik ben daardoor van ondernemer investeerder geworden. Nu investeer ik alleen nog in courante posities."

Visie uitgekomen

Terugkijkend constateert Peter Poot dat hun visie is uitgekomen, echter niet rond Schiphol maar in Dubai. "Wie had ooit gedacht dat daar bij de luchthaven een echte stad van de toekomst zou ontstaan, maar niet bij Schiphol? We hebben slechts een deel van onze visie kunnen waarmaken. Het KLM-gebouw was het eerste gebouw dat we ontwikkeld hebben. De kwaliteit van dat project is geweldig: een indrukwekkend atrium met panoramaliften, fraaie gevels met balkons, een halfverdiepte parkeergarage onder en naast het gebouw met daarop pleinen en mooie tuinen."

En ja, Peter Poot is erg trots op de juridische successen. "Dat we het niet alleen als bedrijf overleefd hebben terwijl onze core business verhinderd werd, maar ook de schadeclaims tegen Schiphol, gemeente, provincie etc. hebben gewonnen." Toch smaakt het succes bitterzoet. "Dat was natuurlijk niet onze oorspronkelijke bedoeling. Daarvoor is Chipshol niet opgericht."

Liever hadden ze iets moois opgebouwd, als goed rentmeester. "Het belangrijkste voor mij is dat ik Christen ben. Een belangrijk deel van mijn, onze, motivatie is de aarde beter achter te laten dan dat we hem hebben aangetroffen. Je probeert goede dingen te doen. Dat heeft mijn vader ook altijd uitgedragen."

Bron: https://ondernemerstijd.nl/peter-poot/#

Peter Poot

Bedrijfsleven

Peter Poot staat vooral bekend als CEO van Chipshol en zijn rol in de gebiedsontwikkeling rondom Schiphol. Chipshol, dat in 1986 door zijn vader werd opgericht, ontstond vanuit de visie dat rondom Schiphol 'de stad van de toekomst' zou ontstaan. Een stad die veel hoogwaardige werkgelegenheid zou opleveren voor vooral hi-tech (Chips) bedrijven. Die visie was nieuw in Nederland, maar in de Verenigde Staten waren al voorbeelden van deze ontwikkeling te vinden.

Van visie naar bedrijf

De ervaring die Jan Poot als ambtenaar en gebiedsontwikkelaar had opgedaan, vormde de basis van Chipshol. Zijn eerste bedrijf had hij in 1960 opgericht, genaamd Eurowoningen. Dat groeide met 4.000 woningen per jaar uit tot de grootste ontwikkelaar van Nederland. Ook buitenlandse projecten, zoals het skistation Valmorel in de Franse Alpen, droegen bij aan de visie die vader en zoon met elkaar deelden.

Na zijn werk op de financiële afdeling bij Shell sloot Peter Poot zich in 1987 bij Chipshol aan. Binnen Chipshol kwam zijn Zwitserse economie-opleiding beter tot zijn recht. "Ik ben eigenlijk macro-econoom, gespecialiseerd in het economisch beleid van de overheid. Bij Chipshol regelde ik aanvankelijk vooral de funding van de grondaankopen en schreef de prospect voor aandelenemissies."

Toekomstperspectief

In de visie van Chipshol vormen luchthavens een motor voor economische ontwikkeling, met Chicago en Atlanta als voorbeelden. Chicago als voorbeeld hoe het niet moet en Atlanta hoe het wel kan. Peter Poot en zijn vader wilden in Nederland samenwerken met Schiphol en KLM om dit concept ook in Nederland te realiseren. Tot hun verbazing werden hun plannen in eerste instantie niet serieus genomen. Daarom besloot Chipshol de projecten zelf te ontwikkelen.

Later zag Schiphol de waarde van gebiedsontwikkeling wel in, maar de luchthaven koos ervoor om te concurreren in plaats van samenwerken. Peter Poot: "Ze zijn eigen grondposities gaan kopen, iets verder van de luchthaven, en deze zelf gaan ontwikkelen. Hieruit ontstond een jarenlange tegenwerking, vol juridische conflicten."

Juridische strijd

De juridische strijd met Schiphol en de Nederlandse overheid, met als dieptepunt zelfs een bouwverbod, groeide uit tot het belangrijkste onderdeel van Peter Poot's werkzaamheden. Poot: "Schiphol gebruikte haar kanalen met de gemeente, provincie en het Rijk om ons te blokkeren. Daardoor heb ik veel te weinig kunnen ontwikkelen en heb ik noodgedwongen heel veel moeten procederen. De belangrijkste processen heb ik gewonnen. Van zowel Schiphol, de gemeente, de provincie en ook luchtverkeersleiding."

Door alle tegenwerking kon Chipshol slechts een beperkt deel van de ambitieuze plannen verwezenlijken. Peter Poot beschouwt het KLM-kantorencomplex als het grootste wapenfeit. "Dat gebouw was erg opmerkelijk vergeleken met wat toen gebruikelijk was. Hoe wij het parkeren hebben weggewerkt, half onder de grond, is heel bijzonder. Het pand heeft fraaie gevels en een indrukwekkend atrium; de kwaliteit en uitstraling van dat gebouw is nog steeds geweldig."

Schandalen aan het licht

Dankzij zijn economische achtergrond en de sterke juridische casus won Peter Poot vele rechtszaken. Dit leverde Chipshol niet alleen financiële compensatie op, maar zorgde ook dat de systematische tegenwerking van overheidswege, en zelfs de partijdige opstelling van sommige rechters, aan het licht werd gebracht. Poot: "Maar dat was natuurlijk niet de oorspronkelijke bedoeling. Dat was niet waarvoor Chipshol is opgericht, integendeel. Maar nu het zo is gegaan, ben ik er wel trots op."

In februari 2020 kreeg Peter Poot een bod van Schiphol en werden de resterende gronden 1 maand later verkocht. "Dit heb ik mede besloten omdat ik aanvoelde dat het oplaaiende corona grote financiële en economische risico's opleverden. De levering en betaling vond plaats op vrijdag 13 maart, vlak voor de eerste lockdown. Hiermee sloot ik tevens mijn carrière als gebiedsontwikkelaar af. Ik was 66 en vond het wel mooi geweest."

Met het sluiten van het hoofdstuk Chipshol nam Peter Poot ook afscheid van het ondernemerschap. Tegenwoordig richt hij zich vooral op (courante) beleggingen, het beheer van zijn vastgoedportefeuille.

Geloof als inspiratie

Zijn rol binnen Chipshol leverde hem een reputatie op als een volhardende ondernemer en jurist. Peter Poot wordt gezien als iemand die niet terugdeinst voor uitdagingen die op zijn pad komen. Die volharding komt voort uit zijn christelijk geloof. Poot beschouwt het geloof als belangrijke drijfveer voor zijn keuzes. "Er is meer dan alleen de materie waar we de hele dag mee bezig zijn. Je moet de aarde beter achterlaten dan je hebt aangetroffen. En 'If you see a good fight join it!"

Bron: https://bestuursvorm.nl/peter-poot/

IN HET LICHT DER WAARHEID

Wij, De Nieuwe Media, brengen dagelijks het èchte en ware Nieuws in Nederland, België en ook in de rest van onze wereld. Onze website kan door iedereen eenvoudig vertaald worden in alle wereldtalen, zodat iedereen onze boodschap en het vrije woord kan lezen.