Peter Poot is CEO van Chipshol,
een naam die vooral bekend is geworden door de Chipshol-affaire; een
schier eindeloze reeks rechtszaken waarbij Schiphol, overheden en
rechterlijke macht een grote rol speelden. Minder bekend is het verhaal
achter de affaire. Wat was het idee van Chipshol en wie is Peter Poot?
Peter Poot is de zoon van Jan Poot (1924-2018). In de tijd dat het
naoorlogse Nederland kampte met woningnood was Jan Poot als topambtenaar
verantwoordelijk voor het verdubbelen van de woningproductie. De
ondernemende ambtenaar zag een kans en besloot in 1960 de eerste
ontwikkelingsmaatschappij van Nederland op te richten: Eurowoningen. Op
haar hoogtepunt ontwikkelde het bedrijf 4.000 woningen per jaar. Later
volgde een Europees bedrijf, Eurohome, dat naast woningen ook
commercieel vastgoed ontwikkelde en zelfs een skistation. Het meest
ambitieuze project moest echter nog komen, namelijk Chipshol.
Terwijl zijn vader druk bezig was Eurowoningen uit te bouwen,
studeerde Peter Poot macro-economie aan de Universiteit van Sankt Gallen
(Zwitserland). "Ik ben deskundige op het economisch beleid van de
overheid."
Na zijn afstuderen in 1977 besloot Peter Poot bij Shell te gaan
werken. Hier vervulde hij verschillende functies in de financiële hoek.
Maar toen in 1986 Chipshol werd opgericht, bleek de lokroep te sterk. In
1987 trad Peter Poot toe tot het bedrijf van zijn vader. De
belangrijkste reden: hij geloofde sterk in de visie.
Poot: "Mijn vader had het idee dat de steden van de toekomst rondom
luchthavens zouden ontstaan." In Nederland was een dergelijke
ontwikkeling nog niet van de grond gekomen, dus gingen vader en zoon
naar de VS om te kijken hoe dat daar in zijn werk ging. Ze bezochten
eerst Chicago, dat toen de nummer één luchthaven van de wereld was.
"Daar was eigenlijk alles rondom bebouwd. Er waren startbanen in alle
richtingen en iedereen had last van het geluid. Dat was totaal niet
planmatig ontwikkeld. Zij zeiden tegen ons dat we eens in Atlanta
moesten kijken, omdat men daar geleerd had van de fouten in Chicago."
Inderdaad bleek Atlanta een heel andere wereld. "Ze hadden in Atlanta
alleen parallelle startbanen, waardoor de geluidsoverlast in een klein
gebied werd geconcentreerd. Wie in dat gebied woonde, werd verplaatst
naar een betere woning. Bovendien werd Atlanta een hub, een
overstapluchthaven waar alle nationale en internationale vluchten met
elkaar verbonden werden."
Van samenwerking naar procederen
Dat wilden vader en zoon in Nederland ook uitvoeren, samen met
Schiphol. "We zijn naar Schiphol gegaan met onze plannen, en wilden
graag met hen samenwerken. Maar Schiphol zag dat toen helemaal niet
zitten en zei tegen ons: 'Meneer Poot, wie gaat er nu met zijn kantoor
in een weiland rond Schiphol zitten?'."
Jaren later werd Schiphol wakker, maar koos alsnog niet voor
samenwerking met Chipshol. Ze werden een concurrerende partij en
richtten een eigen vastgoedbedrijf op dat eigen grondposities ging
kopen. "Schiphol ging ons vervolgens, met steun van de overheden,
tegenwerken. Dat is de oorzaak geweest van het hele conflict. Daardoor
veranderde onze core business van ontwikkelen in procederen en
schadeclaims."
Er ontstond een taakverdeling tussen vader en zoon, waarbij Jan Poot
het positieve verhaal van de AirportCity zou blijven uitdragen, terwijl
Peter Poot zich op de procedures richtte. Die strijd duurde
decennialang, tot Schiphol in 2020 vlak voor de coronapandemie, een bod
deed op alle grondposities die Chipshol nog in handen had. Levering en
betaling vond plaats op vrijdag 13 maart, vlak voor de eerste lockdown.
"Ik was inmiddels 66. Ik ben daardoor van ondernemer investeerder
geworden. Nu investeer ik alleen nog in courante posities."
Visie uitgekomen
Terugkijkend constateert Peter Poot dat hun visie is uitgekomen,
echter niet rond Schiphol maar in Dubai. "Wie had ooit gedacht dat daar
bij de luchthaven een echte stad van de toekomst zou ontstaan, maar niet
bij Schiphol? We hebben slechts een deel van onze visie kunnen
waarmaken. Het KLM-gebouw was het eerste gebouw dat we ontwikkeld
hebben. De kwaliteit van dat project is geweldig: een indrukwekkend
atrium met panoramaliften, fraaie gevels met balkons, een halfverdiepte
parkeergarage onder en naast het gebouw met daarop pleinen en mooie
tuinen."
En ja, Peter Poot is erg trots op de juridische successen. "Dat we
het niet alleen als bedrijf overleefd hebben terwijl onze core business
verhinderd werd, maar ook de schadeclaims tegen Schiphol, gemeente,
provincie etc. hebben gewonnen." Toch smaakt het succes bitterzoet. "Dat
was natuurlijk niet onze oorspronkelijke bedoeling. Daarvoor is
Chipshol niet opgericht."
Liever hadden ze iets moois opgebouwd, als goed rentmeester. "Het
belangrijkste voor mij is dat ik Christen ben. Een belangrijk deel van
mijn, onze, motivatie is de aarde beter achter te laten dan dat we hem
hebben aangetroffen. Je probeert goede dingen te doen. Dat heeft mijn
vader ook altijd uitgedragen."
Bron: https://ondernemerstijd.nl/peter-poot/#