(bron https://www.franklinterhorst.nl/De%20aankondiging%20van%20het%20oordeel.htm)
Door: Franklin ter Horst (Aangemaakt: 6 augustus 2018)
Met dank aan het Bijbelstudieteam Jur van Calkar en Simonida Dijkhuis-Nijhof voor hun medewerking aan deze Bijbelstudie.
Openbaring
14: 6 t/m 8 "En ik zag een andere engel vliegen in het midden des
hemels en hij had een eeuwig evangelie, om dat te verkondigen aan hen,
die op de aarde gezeten zijn en aan alle volk en stam en taal en natie:
en hij zeide met luider stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de ure
van zijn oordeel is gekomen, en aanbidt Hem, die de hemel en de aarde en
de zee en de waterbronnen gemaakt heeft."
Na
het intermezzo van de 144.000 verzegelden met het Lam op de berg Sion
wordt de beschrijving der gerichten- die nu hun hoogtepunt naderen met
de grote oogst, de slag bij Armageddon, de val van Babylon en de "grote
hoer"- nog niet voortgezet. Wel worden nieuwe oordelen aangekondigd, en
dat in een tijd waarin de twee beesten de volle maat van hun
ongerechtigheid naderen. Een opmerkelijke bijzonderheid is dat dit
aanzeggen van de laatste oordelen gepaard gaat met een laatste
waarschuwing tot bekering.
De eerste engel
Zeer
opmerkelijk is dat een engel het genoemde evangelie, deze goede tijding
verkondigen moet. God is rechtvaardig en gaat tijdens deze periode,
waarin het evangelie van het komende koninkrijk nauwelijks meer
verkondigd kan worden, zelfs drie engelen gebruiken om de wereld
nogmaals te waarschuwen. In het allerlaatste dieptepunt van de gerichten
en de ongerechtigheid gaat de hemel spreken, door de dienst van
engelen. Hij kondigt het oordeel over alle volken aan. Tevens roept hij
de volken op aarde op om God te aanbidden. De eerste engel vliegt als
eerste in een reeks van zes machtige engelen, hoog aan de hemel zodat
hij mogelijk voor iedereen zichtbaar zal zijn vergelijkbaar met de arend
in Openbaring 8:13. Deze eerste engel kondigt geen oordelen aan, zoals
de arend, maar goed nieuws. Hij heeft een eeuwig evangelie dat zo
belangrijk is, dat alle mensen die nog op aarde zijn overgebleven die
niet God, maar het beest de eer geven het moeten horen. Tegen alle
leugens en het gebral van de beesten schalt hier Gods-stem over de aarde
en wordt de waarheid nog eenmaal uitgeroepen. Toch gebeurt deze
aankondiging niet zonder meer, want eerst komt de uitnodiging; "Vreest
God en geeft hem heerlijkheid, want het uur van Zijn oordeel is gekomen;
en aanbidt Hem, die de hemel en de aarde en de zee en de waterbronnen
gemaakt heeft". Maar uit het vervolg blijkt, dat deze uitnodiging niet
aanvaard wordt, waarna van toepassing wordt, wat God eens tot Zijn eigen
volk zei:
Jesaja 63:10 "Maar zij waren wederspannig en bedroefden zijn heilige Geest; daarom veranderde Hij voor hen in een vijand."
In
een tijd waarin van God nauwelijks sprake meer is en waarin zijn woord
niet meer verkondigd wordt, herinnerd dit eeuwig evangelie eraan dat er
in de hemel een Schepper en Heer van alle dingen bestaat. Het gaat hier
niet om een evangelie, dat ieder die in de Jezus/Yeshua gelooft voor
eeuwig behouden is. Het is de boodschap van het einde; van redding en
rust voor de ene mens, de gelovige en oordeel en straf voor de andere
mens, voor de ongelovige. Dit evangelie houdt zelfs de val en het
oordeel van Babylon in!
2
Corinthiërs 2:15-16 "Want wij zijn voor God een geur van Christus,
onder hen die gered worden, en onder hen, die verloren gaan; voor dezen
een doodslucht, ten dode, voor genen eersten een levensgeur ten leven.
En wie is tot zulk een taak bekwaam?"
Het
is in feite een laatste oproep aan de mensheid om tot inkeer te komen,
omdat nu spoedig Gods oordeel zal komen en er geen redding meer mogelijk
is. Buig voor de oordelende God en wendt u af van de Babylonische
afgodendienst van de twee beesten. Het gaat hier dus duidelijk niet over
een evangelie der genade maar een gerichtsevangelie: de aankondiging
van het eindoordeel. Dit evangelie is gericht tot een mensheid die reeds
talrijke vreselijke gerichten achter de rug heeft maar desondanks in
hun satanische haat God uitdaagt. Nu onder het zevende zegel, in de tijd
van de antichrist, is het oordeel gaande. Op de door de antichrist en
zijn valse profeet beheerste aarde kan het evangelie de ontaarde mensen
niet meer bereiken.
De
wereld kan dan ook nooit stellen dat zij onvoorbereid haar ondergang
tegemoet is gegaan. Hier wordt het woord evangelie aangeduid om een
naderend onheil aan te kondigen. Er is geen sprake meer van liefdevolle
aandrang maar hier wordt een laatste appèl gedaan op de volken God te
vrezen, omdat Zijn oordeel is gekomen.
De tweede engel
Openbaring
14:8 "En een andere, een tweede engel, volgde zeggende: Gevallen,
gevallen is het grote Babylon, dat van de wijn van de hartstocht zijner
hoererij al de volkeren heeft doen drinken."
De
gebeurtenis die hier behandeld wordt, speelt zich pas later af. De
tweede engel kijkt al vooruit in de toekomst en ziet wat nog gebeuren
moet. Hij proclameert de val van Babylon de stad van al het kwaad.
De val van Babylon
Babylon
heeft de volkeren namelijk tot afgoderij verleid, wat hier als hoererij
wordt voorgesteld. De tweede engel drukt als het ware zijn vreugde uit
over de val van Babylon in het dubbele "Gevallen, gevallen". Ook Jesaja
noemt dezelfde woorden:
Jesaja
21:9 "…zie, daar komt een troep mannen, een stoet ruiters, twee aan
twee. Toen hief hij aan en zeide: Gevallen, gevallen is Babel, en alle
gesneden beelden van zijn goden heeft Hij ter aarde verbrijzeld."
Chronologisch
gezien zal de kwestie Babylon pas in Openbaring 17 en 18 behandeld
worden en het oordeel over hen die het beest aanbeden hebben, zal pas in
Openbaring 19 plaatsvinden. Babylon staat tegenover Jeruzalem en na
alle "successen"van de beestmensen is nu het uur van het oordeel
aangebroken en wordt in het tweede deel van hoofdstuk 14 globaal de
uitvoering van dat oordeel beschreven. Hoewel de Zoon des mensen nog
niet persoonlijk op aarde is gekomen voor de beslissende eindslag, is
Zijn aanwezigheid voor ieder, ook voor de goddelozen, geen twijfelpunt
meer. Het verzet tegen Zijn aanwezigheid en Zijn komst is openlijk. De
strijd gaat nu om Jeruzalem.
Zacharia 12:3 "Te
dien dage zal Ik Jeruzalem maken tot een steen, die alle natiën moeten
heffen; allen die hem heffen, zullen zich deerlijk verwonden. En alle
volkeren der aarde zullen zich daarheen verzamelen."
Het
grote Babylon is met een waas van geheimzinnigheid omgeven. Zelfs haar
naam is een geheimenis. Het oude Babylon, was het type van een goddeloze
macht, die het volk Gods verdrukte en daarom verdelgd werd:
Jeremia
51:7-8-9 "Babel was in de hand des Heren een gouden beker die de gehele
aarde dronken maakte; van zijn wijn dronken de volken, daardoor werden
zij verdwaasd. Plotseling is Babel gevallen en gebroken, jammert om hem!
Haalt balsem voor zijn pijn, misschien is het te genezen. Wij hebben
Babel trachten te genezen, maar het is niet te genezen; verlaat het en
laten wij gaan, een ieder naar zijn land; want tot de hemel reikt zijn
oordeel en het verheft zich tot de wolken.
Babel
is de stad van de wetteloosheid, hetgeen zich uit in zwarte en witte
magie, toverij, astrologie. Babel is de bron van afgoderij en hoererij.
De val van Babylon moet op dit moment nog komen. Zijn val wordt echter
reeds als een voldongen feit genoemd. Dit maakt duidelijk, dat deze val
zeker zal komen. Dit Babylon houdt zich bezig met het dronken voeren van
"al de volkeren"met de wijn van de hartstocht van haar hoererij. Dit
Babylon heeft alle naties van de wijn van haar hoererij te drinken
gegeven, en wie ervan gedronken heeft, zal ook drinken van de ongemengde
wijn in de drinkbeker van Gods toorn. Daarover in Openbaring 14:10
meer.
Ook
blijkt nu dat ook het beest en zijn aanbidders zullen worden
geoordeeld. De naties die eerst de wijn van Babylons hoererij gedronken
hebben, drinken nu de wijn van Gods grimmigheid. De uitdrukking "de wijn
der gramschap van haar hoererij"omvat twee gegevens. In de eerste
plaats dat Babylon alle volken is voorgegaan in de hoererij en de
ontucht, waarbij "hoererij"letterlijk en figuurlijk als afgoderij moet
worden opgevat. In de tweede plaats verzinnebeeldt de wijn hier het
bedwelmende genot als een satanische tegenhanger van de wijn waarmee het
kostbare bloed van Jezus/Yeshua wordt uitgebeeld. De gelovigen wordt
met klem op het hart gedrukt te volharden tot de dood, want zalig de
doden die in de Here sterven. Dit geldt in het bijzonder de gelovigen
van het laatste uur.
Uit het voorgaande is al gebleken wat deze hoererij in Bijbelse zin inhoudt: overspelig afwijken van God.
1 Samuel 15: 23 "Voorwaar,
weerspannigheid is zonde der toverij en ongezeggelijkheid is afgoderij
en dienen van terafim. Omdat gij het woord des Heren verworpen hebt,
heeft Hij u verworpen, zodat gij geen koning meer zult zijn."
Dat
zal straks in wereldformaat gebeuren en het grote Babylon is daar het
meest schuldig aan. Gelukkig wordt hier bij voorbaat aangekondigd, dat
dit grote Babylon snel aan haar einde zal komen. De tweede engel ziet
dit gebeuren profetisch al als voltooid. Elke afgodendienaar 'zal
gepijnigd worden met vuur en zwavel', dat wil zeggen met de eeuwige
pijnigingen van de poel van vuur, ten aanschouwen van de heilige engelen
en het Lam. En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle
eeuwigheid. Dat is het eeuwige lot van de beest-aanbidders, en zij
hebben dag en nacht geen rust.
De derde engel
Openbaring
14:9-10-11 "En een andere engel, een derde, volgde hen, zeggende met
luider stem: Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het
merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, die zal ook
drinken van de wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in de
beker van zijn toorn; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel
ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam. En de rook van
hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust,
dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het
merkteken van zijn naam ontvangt."
Gelukkig
heeft niet iedereen gebogen voor het beeld en het merkteken geweigerd.
Maar men moet het met de dood bekopen. Maar God herstelt hen en laat hen
als koningen regeren.
Deze
derde engel komt met een zeer ernstige en indrukwekkende waarschuwing.
Over het algemeen houden de mensen er niet van om gewaarschuwd te
worden. Maar God waarschuwt ook in dit geval van te voren. De
waarschuwing van de derde engel heeft betrekking op de individuele
mensen namelijk op al degenen die het beest en zijn beeld aanbidden en
het merkteken aanvaarden op hun voorhoofd of hand. Als iemand het beest
en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand
krijgt, zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in
de beker van zijn toorn is geschonken. Het resultaat van deze uiterst
onbezonnen daad zal volgens het woord van deze engel voor de betreffende
personen grote gevolgen hebben tot "in alle eeuwigheden".