Daan de Wit: Want hier is het uitgangspunt dat Fortuyn van boven in zijn hoofd is geraakt?
Jean Thomassen: Ja. Van boven en aan de zijkant in zijn hoofd. Want er zitten in zijn hoofd twee kogelgaten.
Daan de Wit: En
is dat niet gewoon gebeurd omdat hij misschien door zijn knieën zakte
en toen dus van boven is geraakt door een staande schutter?
Jean Thomassen: Nee.
Het leuke is als u het boek zou lezen is, (dat moet iedereen die er in
geïnteresseerd is eigenlijk doen) dat het duidelijk wordt dat Ine alle
rapporten en alle verklaringen van mensen die er zijn, heeft
uitgevlooid. Dan kom je toch tot een heel wonderlijk iets als je alle
feiten naast elkaar legt. Je krijgt dan de situatie dat iedereen twee
schoten heeft gehoord en pas toen eigenlijk lette op wat Volkert van der
Graaf stond te doen. En die ging toen schieten. En die hebben ze toen
zien schieten. Maar die eerste twee schoten zijn een heleboel mensen
ontgaan en wat daar nou precies gebeurd is. En dat staat beschreven in
de officiële rapporten.
Daan de Wit: En
die eerste twee schoten zouden dan zijn gekomen vanaf boven, waardoor
die kogelgaten boven in het hoofd van Fortuyn zaten? En dit zou dus niet
gedaan kunnen zijn door van der Graaf?
Jean Thomassen: Nee.
Zoals het voorgesteld wordt zoals het gegaan zou zijn volgens de
officiële lezing in de kranten - daar ga ik maar eventjes van uit - die
lezing die klopt niet. En dat kan iedereen u vertellen die iets weet van
munities en van schieten. Ine is zo eigenwijs geweest om al die mensen
eens te gaan natrekken en eens navraag te doen. Wij hebben bijvoorbeeld
een heel leuk verhaal. Dat pistool van Volkert van der Graaf, daar heeft
Ine de hele geschiedenis van achterhaald vanaf het moment dat het ding
in de fabriek in elkaar werd gezet tot het moment dat hij het ging
gebruiken. En dan duiken dus dingen op, wat je nooit hebt geweten. Want
het is niet zo maar een pistool, maar een besmet pistool en daar zijn
allerlei toestanden mee uitgehaald. Dat heeft ze dus allemaal kunnen
terugvinden. En in een van die officiële rapporten staat dus ook dat er
bij Fortuyn sprake is van twee soorten munitie. Dat vindt Ine niet, dat
komt niet zo maar uit de lucht vallen. Dat staat in een officieel
rapport; dat er 9mm is gebruikt en 5.6mm. Ine heeft een wapenexpert
ingehuurd om eens te vragen hoe het werkt. Hoe zit dit allemaal?
Daan de Wit: Maar
je hoeft geen wapenexpert te zijn om te weten dat er uit een pistool
niet twee verschillende kogels met een verschillend kaliber kunnen
komen. Dat weet ik ook wel. Dat is natuurlijk heel vreemd, dat het in
een officieel rapport staat en dat wij dat nu nog niet weten. Dus hoe
kan het? Is dat wel een echt officieel rapport? Hoe zit het verhaal in
elkaar?
Jean Thomassen: Ja, dat is een strikt geheim rapport.
Daan de Wit: Hoe komt zij daar dan aan?
Jean Thomassen: Dat heeft zij toegestuurd gekregen. Het is echt een officieel rapport. Het is geen fake ding.
Daan de Wit: Het is dus een insider geweest die het rapport naar haar heeft gestuurd?
Jean Thomassen: Ja, gekopieerd. Het is niet het origineel, maar de kopie ervan. Het is een heel dik rapport.
Daan de Wit: En heeft ze gecheckt dat het echt een officieel rapport is?
Jean Thomassen: Ja,
ja, ja, ja. Want om even verder te praten, bij de Telegraaf is men ook
bekend met dat rapport. Men weet dat het rapport bestaat.
Daan de Wit: Oh? Sinds wanneer?
Jean Thomassen: Ik heb de indruk dat ze al een tijdje weten van dat rapport.
Daan de Wit: En waarom schrijft de Telegraaf daar niet over? Dat is goed voor de verkoop.
Jean Thomassen: Ik
heb een boek geschreven over de kunsthandel, dat je besodemieterd wordt
op de TEFAF. Daar zou de Telegraaf over gaan schrijven. Dat hebben ze
bij nader inzien toch maar niet gedaan. Maar toen hoorde ik van insiders
dat het misschien te maken had met het feit dat de TEFAF ook nog een
grote adverteerder is.
Daan de Wit: Ja, maar dat verhaal gaat dan niet op bij Ine Veen.
Jean Thomassen: Als
u de Telegraaf van de week gelezen hebt, daar stond een stukje in over
de computer van Pim Fortuyn waar gegevens gewist waren. Jolande van der
Graaf heeft dat geschreven. Dat is gebaseerd op een uitspraak in Ine's
boek. Want in Ine's boek staat dat al. Die computer is destijds
meegenomen en is half gesloopt teruggekomen. Nu komt Martin Fortuyn
opeens met de opmerking dat er een gedeelte van is afgewist. Natuurlijk
hebben ze dat gedaan. Dat wist Ine al vijf jaar, dat staat ook precies
in het boek beschreven. Ook wat ze te zoeken hadden in dat huis. Want ik
weet dat er een inval is geweest nadat Fortuyn was overleden. [Zie ook
de paragraaf De nachtelijke huiszoeking in de woning van Fortuyn
in het rapport over de moord op Fortuyn door de commissie Van den Haak].
Toen wilde de recherche of de inlichtingendienst zo nodig in dat huis
rondkijken. Dan kun je je afvragen: wat moesten ze daar dan? Dat kun je
allemaal in het boek lezen.
Daan de Wit: Maar
laten we nog even naar die schutter gaan. Want dat vind ik toch wel een
heel belangrijk punt. Ik begrijp dat in het boek staat dat er vanaf het
elektriciteitshuisje zou zijn geschoten. Nou zijn er in 2002 al
verhalen geweest van de tamelijk exotische, vreemde Mishima Cyber
Command en die zou dat ook al hebben beweerd. En wie of wat dat Command
was, dat is nooit echt goed bekend geworden.
Jean Thomassen: Dan moet je het boek van Ine even lezen. Het staat er helemaal in. Het commando is helemaal uitgevlooid.
Daan de Wit: Het
zou een soort Japans commando zijn, maar later kwamen er ook berichten
dat er mensen van de AIVD en de CIA in zaten. Wat kunt u er over
vertellen?
Jean Thomassen: Er zitten helemaal geen
Japanners in. Het is gewoon een enorme grapjas die dat bedacht heeft. Er
is sprake van mevrouw Linda T., die mevrouw heb ik zelf nooit gezien.
Er zitten dus een paar Nederlandse journalisten in dat Mishima Cyber
Command. En een van die mensen is duidelijk een spion. Ine heeft nog een
foto van die man achterhaald, die staat ook in een boek.
Daan de Wit: Toentertijd
vond ik dat commando zo raar, dat ik bijna niet wilde opschrijven. Voor
de volledigheid heb ik het toen toch maar gedaan. Wat is jullie mening
over dat commando? Wat stelt het voor? Is het een soort uit de hand
gelopen kunstproject of wat is het?
Jean Thomassen: Nee.
Ik denk dat er een aantal mensen zijn die een beetje last van hun
geweten hebben gehad. Ze dachten: er gebeuren zulke gekken dingen in ons
land, daar moeten we toch eens een keer een beetje ruchtbaarheid aan
geven.
Daan de Wit: Mensen met verstand van zaken?
Jean Thomassen: Mensen
met verstand van zaken, want Ine heeft al die sporen uitgevlooid. Het
wonderlijke is dat u een paar puzzelstukjes te zien krijgt. Niemand
heeft een idee waar het over gaat. Het is net als met die film van Theo
van Gogh. Als je die voor de eerste keer ziet en je kent alleen het
verhaal van de moord op Pim Fortuyn uit de krant en vervolgens zie je
dan die film van Theo van Gogh. Dan heb je geen idee waar het over gaat.
Dan denk je - is dit een andere film? Is dit iets heel anders?
Daan de Wit: Maar nog even in het kort. Is dat commando nou belangrijk of is het niet belangrijk?
Jean Thomassen: Ik
vind eerlijk gezegd niet zo belangrijk. Het enige wat die mensen gedaan
hebben is duidelijk maken dat er iets aan de hand is. Dat zouden we
eigenlijk moeten uitzoeken. Het is gebleken dat de mensen die zich
achter dat Mishima Cyber Command verschuilen een aantal spionnen zijn.
Daan de Wit: Maar noem ze eens bij naam.
Jean Thomassen: Meneer Vermeulen zit er in.
Daan de Wit: En dat is een AIVD'er?
Jean Thomassen: Dat is een spion van de AIVD.
Daan de Wit: En er zit ook nog een Amerikaan in?
Jean Thomassen: Er zat ook nog een Amerikaan in, meneer Weaver als ik het me nog goed herinner dat hij heet.
Daan de Wit: Allen Weaver en verder?
Jean Thomassen: Ine
heeft dus een foto van die Vermeulen, en er is iets wat wij helaas niet
hebben kunnen uitvissen, maar wat ons toch in uitermate intrigeert, dat
is namelijk, er is ook nog bij het onderzoek, bij dat geheime rapport,
is ook een mijnheer Vermeulen betrokken en die wordt dus als mijnheer
Vermeulen vernoemd, als één van de mensen die dat rapport heeft
opgesteld. Wij hebben ons altijd afgevraagd, zou dat dezelfde Vermeulen
zijn, deze mijnheer Vermeulen.
Daan de Wit: Het
typische aan dat maffe Mishima Cyber Command was dat het hele verhaal
als een nachtkaars uitging, omdat ze veel beloftes deden en die kun je
nu nog online kunt vinden, maar die zijn nooit ingelost. Allemaal
videobeelden die er zouden komen, dus dat deed niet erg goed aan de
geloofwaardigheid van dat commando.
Jean Thomassen: Nee,
maar laten we zeggen, er zijn meer van dit soort toestanden geweest,
bijvoorbeeld ook rond de zaak van Kennedy zijn allemaal zoveel
merkwaardige theorieën geweest.
Daan de Wit: Ja,
maar die theorieën die door het commando toen in die tijd naar buiten
werden gebracht, die worden eigenlijk in het boek van Ine Veen
overgenomen, zoals bijvoorbeeld die schutter van het
elektriciteitshuisje, dat was ook al door het Mishima Cyber Command
opgeschreven.
Jean Thomassen: Maar laat ik zeggen dit
boek wat Ine geschreven heeft is eigenlijk wereldnieuws wat hierin
staat, want ze heeft al deze dingetjes helemaal uitgekloven, wat er dus
was en wie er achter deze dingen allemaal zaten. En het is dus zo, Ine
zelf heeft, als je dus een goede schrijver bent, is dat dus je vak, vind
ik, Ine heeft alles wat er over Fortuyn te melden is, ook over die
moord, ook over die complottheorieën, heeft ze dus in dat boek vermeld
en dat heeft ze dus uitgezocht om te controleren waarom klopt dit wel en
waarom klopt dit niet.
Daan de Wit: Maar
wat klopt er dan wel? Dat Mishima Cyber Command had ook al gezegd over
een tweede schutter op dat elektriciteitshuisje. Zij zegt dat nu ook,
klopt dat dan wel?
Jean Thomassen: Maar u moet het
even zo zien. Hoe verklaart u dat er twee soorten kogels zijn, terwijl
er maar één schutter is? Dan ga je toch nadenken, wat zijn dan de
mogelijkheden, dat er misschien een tweede schutter geweest is. En dan
komt dus dat verhaal van dat Mishima Cyber Command naar voren, want dat
is dus geen geheim, dat heeft op het internet gestaan, ik meen dat
jullie daar ook veel over geschreven hebben en dat is dus de plicht
vindt Ine om dat ook te melden, dus dat verhaal staat er ook in en ook
wordt vermeld, waarom sommige details wel kloppen en sommige details
niet kloppen. Er is bijvoorbeeld ook een mijnheer geweest in Breda, die
heeft Volkert van der Graaf gezien op de dag dat Fortuyn daar een lezing
hield. En dat stond ergens in een krantenbericht. Ine heeft net zo lang
zitten graven tot ze die man te pakken had. En die man beweert dus bij
hoog en bij laag, 'Ja, ik heb hem daar gezien met twee andere mannen.
Daan de Wit: Ja, wanneer, hoe bedoelt u, waarom is dit belangrijk?
Jean Thomassen: Op
zes mei zelf heeft Pim toch in Breda een lezing gehouden. En er is dus
een keer een mijnheer geweest, die beweerde, dat hij daar op de
parkeerplaats Volkert van de Graaf met twee mannen heeft gezien. Eén van
die mannen was dus een buitenlander, beetje zo'n Syrisch type. En er
zijn in het boek zelf toch lijntjes, dat je zegt, ja, hier is toch veel
meer aan de hand.
Daan de Wit: Ja, maar dat Syrische type komt je ook al weer terug bij het Cyber Command.
Jean Thomassen: Ja
maar, Ine heeft dat even doorgezaagd, u moet dat boek toch echt even
helemaal lezen, wat er allemaal over die Syriër te melden is.
Daan de Wit: Want wat is het verhaal dan van die zogenaamde Syriër?
Jean Thomassen: Dat is te ingewikkeld om dat één, twee, drie te vertellen…..
Daan de Wit: Is dat mogelijk de tweede schutter dan?
Jean Thomassen: Die heeft er ook mee te maken, ja.
Daan de Wit: Het klinkt een beetje vaag.
Jean Thomassen: Het
boek is 405 pagina's en dat kun je niet even in twee minuten door de
telefoon vertellen, dat snapt u natuurlijk zelf ook wel.
Daan de Wit: Vertel eens het verhaal van de green bricks, hoe zit dat in elkaar?
Jean Thomassen: Het
verhaal van de green bricks. Dat is ook een theorie, dat is ook een
weg, die je kunt bewandelen, dat staat ook in het boek helemaal vermeld.
Maar dan zou ik zeggen, dan moet je Ad de Rooij even bellen, die weet
daar alles van.
Daan de Wit: Ja,
maar die had gezegd, green bricks zijn samengeperste pakken, wat was
het ook alweer, chemische troep. Hij had een kilo aan papier, aan
informatie overhandigd aan weer die zelfde Allen Weaver en die
Vermeulen, toch?
Jean Thomassen: Ja en nu is Ine zo
eigenwijs geweest, die heeft die mijnheer Ad de Rooij gebeld en gezegd,
'Wat heb jij die mensen toegestuurd' en die kreeg dus vervolgens ook dat
pakket.
En die pakketten, dat pakket is aan Pim Fortuyn gestuurd en
dat is om onverklaarbare redenen, ik geloof, drie weken onderweg geweest
en toen Pim dus vermoord was, werd het na de 22e afgeleverd aan het
Palazzo en een ander pakket ging naar Hans Smolders, die had het in de
kast gestopt in de Tweede Kamer en die kwam de volgende dag kijken en
toen bleek dat het pakket gestolen was. Dus dat was heel interessant
voor Ine om dat te gaan navragen, waar gaat dat dan over? En ze heeft
dus dat hele pakket gekregen en dat is ook één complottheorie, de green
bricks, die staan er ook in vermeld.
Daan de Wit: Wat is nou de conclusie van mevrouw Veen zelf over alle theorieën die er zijn? Jean Thomassen: Als
ik heel eerlijk ben, ze heeft daar geen conclusie over. Een heleboel
mensen denken, ze staat met de vinger te wijzen, van die heeft het
gedaan of die heeft het niet gedaan. Het is een ontzettend goed boek, ik
kan het beoordelen, want ik heb wel 's meer boeken geschreven. In dit
boek mag de lezer uit een aantal theorieën kiezen, wat hij denkt, die
dat gedaan kan hebben of wie er achter zit.
Daan de Wit: Maar het is kennelijk niet helemaal duidelijk, honderd procent, dat er maar één conclusie is voor het boek?
Jean Thomassen: In
Nederland kun je niet meer alles zeggen. De eerste versie van het boek,
dat Ine gemaakt heeft, daar stonden dus alle namen gewoon keurig in en
de uitgever zei, Ja, hoor 's even, daar gaan we de grootst mogelijke
problemen mee krijgen. En toen zijn er een paar juristen geweest, die
hebben dat boek dus even gelezen en die zeiden, Ine, dit moet eruit en
dat moet je anders formuleren en dit moet je anders formuleren, want zo
is dat nu eenmaal in Nederland. Als je het ergens niet mee eens bent,
kun je naar de rechter stappen. Maar als het dus om een dergelijk
belangrijk boek gaat, moet je dus oppassen, dat je niet meteen twintig
of dertig processen aan je broek krijgt.
Daan de Wit: Maar
we zijn nu een interview aan het doen, wat zijn dan de dingen die niet
in het boek zijn gekomen? Die het niet hebben gehaald?
Jean Thomassen: Laat
ik zeggen het oorspronkelijke manuscript, dat er was zat ergens tegen
de 700 pagina's aan en toen heb ik ook tegen Ine gezegd, dat moet je
niet doen, want dat leest geen hond meer. Dit boek is nu 405 pagina's,
zo vreselijk compact, dat laten we zeggen, elk stukje, alles waar ik het
nu over heb, kunt u ergens terug vinden, er staan referenties bij, er
staat waar het vandaan komt, op welke rapporten het gebaseerd is, op
welke uitspraak van wie. En wat dat betreft, als u dan die andere boeken
over Pim Fortuyn of over de moord op Pim Fortuyn leest, ja sorry, maar
het merendeel vind ik gewoon bagger, dat kan zo de vuilnisbak in.
Daan de Wit: Bij
die twee kogels, die twee verschillende kogels, die in het lichaam van
Fortuyn zijn gevonden, is het verhaal, dat er een tweede schutter is. Is
er ook verder nog informatie, die dat bevestigt, dat er ook inderdaad
echt een tweede man is geweest?
Jean Thomassen: Ik vind
dat eigenlijk heel humoristisch, dat juist u dat vraagt, want u weet
donders goed, wat er nog allemaal verder daar gebeurd is, dat er mensen
zijn, die een auto gesignaleerd hebben, een blauwe BMW en dat er een
escorte voor en achter was. Maar dat staat allemaal in dat boek. U kunt
het echt zo gek niet bedenken of alles wat u over de zaak Fortuyn te
binnen schiet, kunt u in dit boek terug vinden.
Daan de Wit: Ik
ga het zeker lezen. Ine Veen, als je dat opzoekt op internet en dat kan
u weten, want het is uw vriendin, dat is een kunstenaar, een
kunstenaarstype en niet bepaald een rechercheur, zou je denken. Toch
heeft zij enorm veel spitwerk verricht en dat is een beetje moeilijk te
rijmen. Hoe moet ik dat zien?
Jean Thomassen: Laat ik u
dat vertellen. Ine was 50 jaar, toen ze dus voor het eerst hoorde, dat
ze niet de dochter van Kees Veen was, maar van Gerard van Hulst. Nou had
ik nog nooit van Gerard van Hulst gehoord, maar we zijn iemand gaan
opzoeken, dat was de eerste leuke bejaarde, die ik ben tegengekomen, die
man stond bomen te zagen, die moest de volgende dag naar Bulgarije,
want hij wilde even een paar fresco's fotograferen, daar ging hij een
lezing over houden. Die man had een privémuseum gehad, die mand heeft
duizend concerten gedirigeerd, onder andere ook in het Concertgebouw.
Hij was componist, hij is schrijver, hij heeft 26 boeken geschreven en
Ine zei, Pappa, ik schilder. Oh kind, verbeeld je niks, dat doe ik ook,
ik heb nog met Karel Appel geëxposeerd. En toen kwam dus het gesprek
over de familie, oom Johan, Johan Wilhelm van Hulst, is dus iemand, die
25, 30 jaar senator van de Eerste Kamer was, die is adviseur van
koningin Juliana geweest, hij was één van de leden van de chefs van
Staven, één van de oprichters van het CDA. Die man heeft zoveel boeken
geschreven, dat hij het maar niet meer bij heeft gehouden. Zelfs op zijn
96e komt er nog een boek van die man uit. En ja, die heeft dus in de
oorlog ook nog achthonderd joodse baby's helpen redden, bij de crèche
van de Hollandse Schouwburg. En het leuke is, die man vindt alles zo
gewoon en dat is dus een familietrekje van die van Hulsten, want Ine is
ook net zo.
Het leven van Ine is niet gewoon. Er is vorig jaar een
boek over verschenen, daarom heeft ze ook een onderscheiding gekregen,
want 50 jaar geleden, want vorig jaar was het 50 jaar geleden, dat ze
dus naar Duitsland vertrok en ze is daar balletdanseres geweest. Nou
zijn er wel meer mensen in Nederland balletdanseres, maar die hebben
niet voor de Sjah van Perzië gedanst en ook niet voor prins Rainier en
Gracia, dat heeft Ine dus wel gedaan.
Maar Ine werd ziek en die ging
dus in Duitsland bij het toneel, wat ik trouwens heel bijzonder vind,
want ze is dus een opleiding gaan volgen aan een Duitse academie. En ze
heeft in recordtijd daar dus het diploma Schauspielerin gehaald en ze
heeft dus in Duitsland veertig grote rollen gespeeld met alle grootheden
van haar generatie, zoals Maria en Maximilian Schell, wat nu
wereldsterren zijn. En ze is dus op een gegeven moment ontdekt door een
Nederlandse regisseur, Karl Guttmann. Een hele beroemde regisseur, want
dat is de eerste regisseur geweest die het Dagboek van Anne Frank
op de planken bracht, ik meen in 1948 of 1949 of zo. En daar is die man
wereldberoemd mee geworden en die man werd dus op een dag gebeld door
een Duitse collega, die zei…..
Daan de Wit: Maar
wacht even, dit schetst de carrière van een kunstenaar en niet van een
onderzoeksjournaliste en al helemaal niet van iemand, die voor elkaar
weet te krijgen, wat het hele politiecorps, zal ik maar zeggen,
waaronder rechercheurs, niet voor elkaar hebben kunnen krijgen, namelijk
diepgaand onderzoek naar de moord op Fortuyn. Hoe kan dat?
Jean Thomassen: Nou,
Ine is gewoon een hele bijzondere, unieke vrouw. En alles waar Ine mee
begint, ik zou u adviseren, kijkt u eens op de website. Ine is met een
Anna-Pavlova tentoonstelling gekomen, ze wilde een tentoonstelling
organiseren, ik ben zelf ook schilder. Toen zei ze tegen mij, we gaan
een tentoonstelling over Anna Pavlova organiseren. Dat is niks
bijzonders, iedereen kan een tentoonstelling organiseren, maar als u
weet, wat dat heeft uitgehaald. Precies toen de Golfoorlog uitbrak,
hebben de ambassadeurs van Engeland en de ambassadeur van de USSR
besloten om de oorlog even de oorlog te laten en even naar de
tentoonstelling van Ine Veen te gaan over Anna Pavlova, want die moest
even geopend worden. De foto staat trouwens op de website, want anders
denkt u van, H é, dat is een wonderlijk verhaal. Maar dat heeft tot
gevolg gehad, dat daar een enorme explosie van de pers geweest is. Ine
is in alle buitenlandse kranten geweest en ze is zelfs geïnterviewd door
CNN, er is een boek uit ontstaan, er zijn een paar reizende
tentoonstellingen uit ontstaan en een enorme rel over die as. Die as
moest dus op een gegeven moment terug naar Rusland en de perschef van
Margaret Thatcher, die werd dus naar Nederland gestuurd om even met Ine
Veen te praten over de as van Anna Pavlova. Dat is toch wel heel apart,
hè, dat maakt toch niet iedereen mee. En dat is dus typisch iets, ja,
als Ine ergens aan begint en zich ergens in vastbijt, dan ontstaan er
allemaal van dit soort toestanden.
Daan de Wit: Dan
ontstaat er een boek van 405 pagina's, 6 mei wordt het overhandigd aan
professor Smalhout, hè? Gaat het nog wat doen dat boek of gaat het als
een nachtkaars uit? Wat denkt u zelf?
Jean Thomassen: Ik
denk dat dat boek veel belangstelling zal krijgen, want het is heel
explosief, wat er in staat. Ik denk dat daar ook internationale
belangstelling voor gaat komen. Want dit is niet zo maar een boek, dit
is niet het 43e boek over Pim Fortuyn, het is HET boek over Pim Fortuyn.
Daan de Wit: Nog
even voor de goede orde, ik heb met u gesproken en niet met mevrouw
Veen, omdat mevrouw Veen niet een interview wil doen, hè? Met niemand
niet...
Jean Thomassen: Klopt. U moet er ook even bij
vertellen, mevrouw Veen wordt dit jaar 70 en dit boek heeft een paar
jaar van haar leven gekost om dit te schrijven, want dit is natuurlijk
een enorme klus, dit is niet zo, ik ga even zitten, ik ga even een boek
schrijven, want dat is ook weer iets met haar collega's. Als je
bijvoorbeeld bij het toneel bent geweest en je gaat je eerste boek
schrijven, dan gaat dat gegarandeerd over het toneel. Nou, Ine wilde
daar helemaal niks over schrijven, want dat ze heeft ze achter zich
gelaten en is nu aan iets nieuws bezig, want ze wou dus een boek
schrijven. Ik zou zeggen tot ziens en ik hoop je te zien op 6 mei.
In het Belang van Limburg staat hierover geschreven (https://www.hbvl.be/cnt/aid859350):